سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س)

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حوزه های علمیه خواهران از جمله سنگربانان خط مقدم تربیت هستند که باید با مقتضیات روز آشنا باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی فاضل در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) که در سالن آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه و تعلیم و تربیت تعطیلی ندارد؛ اما دوره‌ای برای استراحت و بازیابی انرژی قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در همه لحظات با تأسی از اهل بیت (ع) در محقق کردن میراثی که از نبی مکرم اسلام (ص)، امام صادق (ع) و اهل بیت (ع) به ما رسیده است در تعلیم و تربیت، تبلیغ استفاده کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: تربیت در عصر حاضر مهم‌ترین مسئله و گمشده بشر است و تربیت باید متناسب با نیازهای جامعه و بشر لباس جدیدی بر تن کند. محتوا همان محتوای گذشته است؛ اما باید به شیوه‌های جدید ارائه شود. حوزه‌های علمیه خواهران و همه کسانی که در عرصه تعلیم و تقویت فعالیت می‌کنند از سنگربانان خط مقدم هستند و باید با مقتضیات روز آشنا باشند.

وی افزود: در روایات نقل شده است که فردی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت: «جُعِلْتُ فِدَاکَ ذَکَرْتُ آلَ فُلاَنٍ وَ مَا هُمْ فِیهِ مِنَ اَلنَّعِیمِ فَقُلْتُ لَوْ کَانَ هَذَا إِلَیْکُمْ لَعِشْنَا مَعَکُمْ فَقَالَ هَیْهَاتَ یَا مُعَلَّی أَمَا وَ اَللَّهِ أَنْ لَوْ کَانَ ذَاکَ مَا کَانَ إِلاَّ سِیَاسَةَ اَللَّیْلِ وَ سِیَاحَةَ اَلنَّهَارِ وَ لُبْسَ اَلْخَشِنِ وَ أَکْلَ اَلْجَشِبِ؛ کاش شما در حکومت بودید و ما هم با شما در عیش و خوشی بودیم، فرمود: هیهات، ای معلی اگر چنین می‌بود (و ما حکمفرما بودیم) برای ما جز نگهبانی شبانه و تلاش روزانه و پوشاک زبر و درشت و خوراک سخت و بی خورش، چیزی نبود، از این رو آن امر از ما برکنار شد.»

حجت الاسلام و المسلمین فاضل با بیان اینکه باید از سیره امام صادق (ع) در حکمرانی پیروی کنیم، تأکید کرد: این روایت درسی است برای همه ما که مسئولیت و وظیفه‌ای را به عهده داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: در دنیا امروز تغییرات سریع اتفاق رخ می‌دهد اگر بخواهیم از این تغییرات فاصله بگیریم سبب باخت ما می‌شود، زیرا عهده دار نظام تعلیم و تربیت هستیم.

وی با اشاره به اقدامات و تحولات صورت گرفته است، گفت: با همکاری جامعه الزهرا (س) و دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری نظام جامع تعلیم و تربیت تدوین شد تا بتوانیم متناسب نظام جامع تعلیم و تربیت حرکت کنیم. درختواره نظام گرایشی دانشی حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا (س) با ۳۰۰ رشته و گرایش تأیید و تصویب شد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در عرصه پژوهش اقداماتی صورت گرفته است تا پژوهش‌ها در مجلات علمی تخصصی و علمی‌ترویجی منعکس شود. میزگردها، کرسی‌ها آزاداندیشی، بهره‌مندی از همه خدمات شورای انقلاب فرهنگی و اخذ مجوز از پایگاه استنادی اسلام نتیجه اقدامات صورت گرفته است.

وی گفت: در عرصه تبلیغ نیز مرزهای درنوردیده شده است، در گذشته تبلیغ به صورت سنتی و در داخل ایران بود؛ اما امروز وضعیت تغییر کرده است. سفر اربعین فرصت خوبی در این زمینه بود و طلاب توانستند حضور داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل با بیان اینکه طرح تعالی اربعین، فعالیت‌های سمن‌ها، تبدیل مدارس به قرارگاه‌های فرهنگی و ساماندهی هیئت امنا مدارس از دیگر اقدامات بوده است، بیان کرد: امیدواریم در سال جدید بتوانیم با برنامه و حمایت‌های شورای سیاست‌گذاری بیش از گذشته در راستای تحقق اهداف تلاش کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha